מאמרים

חיטוב או מסה – מה עדיף?

By 17/02/2023 No Comments

חיטוב או מסה?
מסה או חיטוב?

מה כדאי לכם לעשות? באיזה אחוז שומן עושים מסה ומתי חיטוב? מה צריך לעשות במעבר ממסה לחיטוב ולהפך?
זמן לתשובות לשאלות הכי נפוצות שלכם על חיטוב ומסה, אבל לפני זה.. מה זה אומר בכלל?

כשאנחנו מדברים על מסה, אנחנו מתכוונים בדרך כלל לתקופה בה אנחנו מתמקדים בעלייה אופטימלית ומהירה יחסית במסת השריר.
בתקופה הזאת אנחנו מתאמנים טוב ואוכלים מספיק קלוריות, וכמובן חלבון, כדי לעלות בקצב טוב במשקל הגוף ובמסת השריר.

אם ניכנס אפילו עוד קצת לתוך זה, אז יש כביכול חלוקה למה שמכנים מסה נקייה ומסה מלוכלכת.
הניקיון של המסה יכול להתייחס לכמות השומן שעולים בתהליך, שבמסה נקייה מנסים לעלות כמה שפחות שומן תוך כדי העלייה במשקל, או לכמה האוכל שאוכלים איכותי ולא ג'אנק, שבמסה מלוכלכת אין בעיה גדולה להשלים את הקלוריות מחטיפים ושוקולדים. אני חושב שאפילו ארנולד שוורצנגר לא בטוח למה התכוון המשורר.

וחיטוב, המילה שרוב האנשים אומרים כששואלים אותם מה המטרה שלהם באימונים. כנראה אותם אנשים רואים בדמיון שלהם את התוצאה הסופית – אדם עם מסת שריר יפה אבל לא באחוז שומן גבוה.
בעצם חיטוב הוא תהליך בו אנחנו מנסים להוריד את אחוזי השומן בגוף תוך כדי שמירה על מסת השריר או אפילו הגדלה שלה.
גם כאן אנחנו צריכים לבצע אימוני כוח טובים ולצרוך מספיק חלבון אבל בחיטוב, בניגוד למסה, אנחנו אוכלים פחות קלוריות ממה שהגוף שורף כדי לרדת במשקל ובאחוז השומן.
לכן אותם אנשים רזים בתחילת הדרך שרוצים להתחטב כביכול, צריכים בעצם לבצע קודם מסה כדי לעלות במשקל ובמסת השריר, ואז אחרי שהם פיתחו מסת שריר מספקת, הם יכולים באמת לעשות חיטוב כדי להבליט את השרירים יותר.

אז מתי כדאי לעשות מסה ומתי חיטוב?
כמו שכתבתי מקודם, אם אנחנו גם באחוז שומן נמוך וגם עוד לא פיתחנו מסת שריר אז אין ברירה, כדאי להתחיל מסה, ויפה שעה אחת קודם.

אם אתם באחוז שומן יחסית גבוה, נגיד הבטן מסתירה לכם את כפות הרגליים כשאתם עומדים ומסתכלים למטה, לא חכם לעשות מסה ולעלות במשקל עוד יותר, אלא זה הזמן לעשות חיטוב. כך בין אם כבר בניתם מסת שריר כלשהי או לא, תוכלו לרדת במשקל ובאחוז השומן ועל הדרך לפתח מסת שריר, כל עוד אתם מתאמנים כמו שצריך ולא באים לחדר כושר כדי לדבר עם זאת שעובדת שם בקבלה..

ומה קורה בין לבין? פה זאת בעיקר ההעדפה שלכם.
רוצים לעשות חיטוב כשאתם על 10 אחוז שומן כדי להבליט את הקוביות והשרירים שבניתם עוד יותר? אף אחד לא עוצר אתכם.
רוצים לעלות עוד קצת במסה כשאתם על 20 אחוז שומן? זה חוקי, לא תעצור אתכם משטרת הכושר.

האם זה חכם? לא בטוח. תלוי כמה זה באמת חשוב לכם עכשיו להבליט את הקוביות, לדוגמה אם יש לכם יום צילומים מתקרב.
וגם תלוי לפעמים בעונות השנה, רובנו מעדיפים לעשות מסה בחורף וחיטוב לקראת הקיץ, כך שאם אתם רוצים לנצל את חודשי החורף כדי לעלות עוד מסה ולא אכפת לכם שהבטן תבלוט טיפה יותר, גם סבבה.. אבל כל עוד אתם לא פאוורליפטרים, תשתדלו לא לסכן את הבריאות שלכם, אחרי הכל השמנת יתר, ובמיוחד שומן בטני, מעלים את הסיכון למחלות שונות.

ומה צריך לשנות במעבר מחיטוב למסה ולהפך? לרוב אין סיבה אמיתית לשנות את תוכנית האימון שלכם, אלא אם היא כבר משעממת אתכם או שאתם מרגישים איתה תקועים, או שסתם לקחתם איזו תוכנית מהאינטרנט ואתם לא יודעים מה הלו"ז שם.

הדבר העיקרי שמשתנה בין חיטוב למסה הוא כמות הקלוריות שאנחנו מכניסים לגוף. במסה אנחנו רוצים להכניס לגוף יותר קלוריות ממה שהוא שורף, ובחיטוב נרצה לאכול ולשתות פחות קלוריות ממה שהגוף שורף.
אפשר טיפה להעלות את צריכת החלבון בחיטוב, ואפשר טיפה לשנות את תוכנית האימון כדי שתתאים למצב החדש בו לגוף יש פחות אנרגיה באימונים בחיטוב מאשר במסה, אבל זה לא חובה.
נרצה גם בחיטוב וגם במסה להמשיך לאתגר את השרירים עד כמה שאפשר, אבל לא לשכוח שחשוב גם להתאושש כמו שצריך בין האימונים, עם מנוחה לשרירים, תזונה טובה ושינה.

אם אתם מרגישים שזה הזמן שלכם לקחת את האימונים והתזונה צעד קדימה, ולראות תוצאות יפות בחיטוב או במסה בלי לבזבז יותר זמן ואנרגיה, אתם מוזמנים לתוכנית האונליין, בה נעבור בפירוט על הנתונים וההעדפות שלכם, ואבנה לכם תוכנית אישית שמותאמת אליכם, כך שיהיה לכם קל לעקוב אחריה ולהגיע למטרה שלכם.
לפרטים על התוכנית והצטרפות מוזמנים לשלוח לי הודעה במייל, בפייסבוק או באינסטגרם, ואראה איך אפשר לעזור.

galyyy@gmail.com

הפייסבוק שלי

האינסטגרם שלי