מאמרים

תוספי תזונה – כדאי? צריך?

By 07/04/2019 No Comments

קשה להתעלם מהתעשייה הענקית שעוסקת בתוספי תזונה לתחום הכושר.
בכל חדר כושר ניתן לראות את המתאמנים ששמים בשייקר שלהם אבקות בשלל צבעים, מערבבים עם מים ושותים.
מה יש באבקות האלה? האם הן יעילות? בפוסט הזה אפרט בקצרה על 4 תוספי תזונה פופולריים:

1. אבקת חלבון – התוסף הכי נפוץ בחדרי הכושר.

רוב אבקות החלבון הן פשוט חלבון בצורה של אבקה. כן, אותו חלבון שמקבלים גם כשאוכלים טונה או חזה עוף. זו לא אבקת קסם ש"מנפחת", וזה לא מוצר חובה למתאמנים. אבקת החלבון היא תוסף שהמטרה שלו לעזור לנו להגיע לכמות החלבון היומית שאנחנו צריכים, והיתרונות המרכזיים שלה היא בזמינות (אפשר לקחת לדרך), בטעם (בדרך כלל טעימה) ולרוב גם המחיר שלה משתלם כמנה של 25 גרם חלבון +\-.

2. קריאטין – לעוד קצת כוח.
הקריאטין הוא חומר שהגוף יודע לייצר לבד (כן, גם לכם יש קריאטין בגוף) ואנחנו גם מקבלים מהאוכל (בשר ודגים), והוא עוזר לנו להפיק אנרגיה למאמצים קצרים ועצימים, כמו הרמת משקולות.
תיסוף נוסף של קריאטין גם הוא נפוץ אצל מתאמני חדר הכושר, והוא ידוע כתוסף שאכן יעיל למתאמנים שמטרתם להתחזק ולבנות מסת שריר גדולה יותר.
הסוג האפקטיבי ביותר של הקריאטין נקרא 'קריאטין מונוהיידרט', ואין בעיות ידועות בצריכה שלו לאורך זמן. לוקחים מדי יום 3-5 גרם של קריאטין, והאפקט החיובי של הקריאטין באימון מתקבל אחרי שרמת הקריאטין בשריר עולה. זה תהליך שיכול לקחת בין כמה ימים לכמה שבועות, תלוי אם מבצעים 'העמסה' בימים הראשונים – לוקחים 4 מנות של 5 גרם ביום למשך 5-7 ימים וככה מאגרי הקריאטין בשרירים מתמלאים מהר יותר.

3. BCAA – המשקה בצבע הזרחני.
זה לרוב המשקה שחלק מהמתאמנים שותים תוך כדי האימון.
אב המזון חלבון (אותו אחד מהסעיף הראשון) מורכב מחומצות אמיניות, ולכל סוג חלבון הרכב שונה של חומצות אמיניות שמרכיבות אותו.
BCAA הוא קיצור של "חומצות אמינו מסועפות" – ואלין, לאוצין ואיזולאוצין, והן גם חומצות אמינו חיוניות, כלומר הגוף שלנו לא יודע לייצר אותן בעצמו ולכן אנחנו צריכים לקבל אותן מהתזונה.
האם זה יעיל?
כל עוד אתם צורכים מספיק חלבון מהתזונה בהתאם לצורכי הגוף שלכם, תיסוף נוסף של חומצות אמינו כמו BCAA מיותר ולא מועיל לבנייה גדולה יותר של מסת שריר. את אותן "חומצות אמינו מסועפות" אתם מקבלים בכל מקרה ממזונות עשירים בחלבון.

4. שורפי שומן – בעיקר שורפים כסף.
"שורפי השומן" מגיעים גם בצורת אבקה וגם בצורת כדורים, ולרוב מכילים חומרים רבים שהיעילות שלהם בהקשר של ירידה במשקל או שריפת שומן נמוכה מאוד עד לא קיימת.
התוספים בדרך כלל מכילים כמויות גבוהות של קפאין, מה שיכול לעורר אתכם ולגרום לכם לזוז קצת יותר וכתוצאה מכך לשרוף עוד כמה קלוריות, אבל בשביל זה אפשר גם לשתות קפה שחור או לצרוך כדורי קפאין שגם זולים יותר וגם 'עושים את העבודה' בלי שאר הרכיבים מסביב.
ישנם חומרים מסוימים שכן יכולים לעזור לירידה מהירה יותר במשקל, אך הם לא מאושרים לשימוש בארץ ויכולים לגרום לנזק בריאותי.
בכל מקרה, תמיד עדיף לבצע את התהליך בצורה "טבעית" עם תזונה נכונה ופעילות גופנית שישפרו את הבריאות והנראות שלנו, במקום להכניס לגוף חומרים שונים שעלולים להזיק לטווח הארוך.